I indlægget ”I de blindes rige er den enøjede konge” skrev jeg om, at andre nu kan anbefale ens færdigheder. Vi forudser, informationen også får indflydelse på indekseringer i søgninger ud fra LinkedIns definition af Relevans, idet omdrejningspunktet på LinkedIn netop er de personlige relationer, og fordi der nu er tale om en personlig anbefaling fra andre.
Før kunne man selv sige, hvor god man var. Nogen kan det hele, andre ingenting. Sandheden ligger måske ind imellem.
De fleste har arme og ben, så vores forudsætninger i den henseende er nogenlunde ens – vi kan det samme. Også her er sandheden nok midt imellem – det kommer an på, hvad man skal.
Det vigtige, som jeg tidligere har givet udtryk for, er: Det er ikke det, du siger, men det, du gør, der er relevant.
LinkedIns engelske udgave anvender udtrykket ”endorsement”, LinkedIns danske udgave anvender udtrykket anbefaling. Før vi går i gang med at anbefale / tilkendegive, er det rart at vide, hvad ordene egentlig betyder.
At anbefale betyder blandt andet: foreslå noget, idet man samtidig beskriver det som godt eller hensigtsmæssigt. Det formelle ord er rekommandere.
En anbefaling betyder blandt andet: udtalelse, hvormed man anbefaler nogen og opfordrer nogen til at bruge den pågældende genstand eller udføre den pågældende handling. Det formelle ord er rekommandation. I forhold til anbefalinger mellem mennesker er en anbefaling: en skriftlig eller mundtlig rosende udtalelse fra en arbejdsgiver eller lignende om en ansat eller en elev, som vedkommende kan bruge i en jobansøgning. Synonym: en reference.
En reference betyder blandt andet: henvisning til tredjepart, der kan give supplerende oplysninger – fx om en person, der søger en stilling.
At tilkendegive betyder: give udtryk for, meddele, viden om, være tegn på eller bevis på. Det formelle udtryk er at give til kende. Tilkendegivelse betyder: det, at tilkendegive noget.
Det engelske ord ”endorse” betyder: påtegne, godkende, tilslutte, støtte.
Det engelske ord ”endorsement” betyder: påtegning, godkendelse, bekræftelse (godkendelse oversættes med approval, bekræftelse oversættes med confirmation, tilslutning oversættes med connection).
En anbefaling er altså udtryk for en subjektiv tilkendegivelse af et andet menneskes kompetencer. I bund og grund vil de fleste mennesker bare gerne være værdsat. Det er et faktum, at anbefalinger giver troværdighed, og oftest er det således, at dem uden bliver et fravalg i forhold til dem, som har.
Det er den, der køber eller modtager en ydelse, der ved, om den var tilfredsstillende. Det er derfor en unik og positiv mulighed, LinkedIn har introduceret. Men det er vigtigt at huske, at det er både de faglige og de menneskelige kvalifikationer, der skaber en hel profil. Skills og ekspertise i din personlige profil skal derfor afspejle begge sider.
Hvorvidt der går inflation i anbefalinger er ikke afgørende. Det vigtige er, at man kan stå inde for de anbefalinger, man giver.
Trackbacks/Pingbacks