Billedet på LinkedIn-profilen sender vigtige signaler. Andre mennesker afspejler og bekræfter det, vi allerede selv ved: Om vi er i balance med os selv og vores omgivelser. Dette udtrykker kroppens holdning uden ord. En anspændt holdning, en kollapset holdning, en opgivende holdning, en frembrusende holdning, en dominerende holdning eller en afbalanceret holdning fremelsker ikke samme reaktion hos andre. En afbalanceret kropsholdning signalerer rummelighed, imødekommenhed og overblik; et godt udgangspunkt for et fremtidigt samarbejde.

Generel rådgivning til billedet på LinkedIn-profilen er, som der også står i manualen ”Sådan! Målret din jobsøgning – Netværk dig til et job med LinkedIn”, at billedet skal være vellignende og personligt, men ikke privat. Men hvad betyder det? Det har vi reflekteret over. Der er mange, der siger, at man skal være smilende, blandt andet Louise Fletcher, der uddyber det ganske kort i ”The Blue Sky Guide to LinkedIn.”

Hvorfor er billedet så vigtigt? Billedet er det første, man bliver præsenteret for, når man ser en profil. Det er jo ligesom ”kærlighed ved første blik”. En overfladisk betragtning, men måske en relevant tankegang. Synsindtrykket er det første sanseindtryk ved mødet med nye mennesker, og det kan medføre fx sympati eller antipati. Derfor er det vigtigt. Det drejer sig om førstehåndsindtrykket.

Hvad er så et godt billede? Definitionen af det gode foto tager ofte udgangspunkt i fotografens virkelighed. Profil, frisure, påklædning, farvefoto eller sort/hvid. Naturligvis er det vigtigt, at fotoet også ud fra en fotografs vurdering er godt.

Billedet skal være vellignende. Det er et led i personens selvfremstilling. Se mig verden! jeg er ikke, som de andre! Jeg vil opfattes i den sammenhæng, jeg selv definerer. Måske synes man, at man er kreativ og innovativ, men det synes ens kollega ikke. Prøv at få en anden til at beskrive dig -– mange af os bliver forbavsede. Det er mange forskellige mennesker, der bedømmer én ud fra billedet. Nogle kan lide moderen, andre datteren. Det gælder om – særligt for den jobsøgende – at vælge det billede, de fleste får sympati for. Billedet skal underbygge ens kernekompetencer og understrege ens personlighed. Det er en god øvelse at sætte sig ”over på den anden stol”. Ville jeg som arbejdsgiver antage en person, der ser ud som på det billede, jeg har på min profil? Ser jeg ud til at kunne arbejde i team, eller er jeg enspænderen? Når smilet øjnene?

Efter vores mening er billedet på LinkedIn-profilen en vigtig del af den personlige profil. Vær derfor opmærksom på de signaler, du sender også gennem billedet på LinkedIn. Det drejer sig jo ikke om at være køn og smuk, men venlig og imødekommende, specielt hvis man er jobsøgende. Mentor i kropsarbejde med speciale i kroppens holdning Ingrid Skov siger dette kort og klart med ordene: Dit udtryk er mit indtryk!

Shares
Share This